Reis naar Noorwegen - Reisverslag uit Mongstad, Noorwegen van Siebe Repko - WaarBenJij.nu Reis naar Noorwegen - Reisverslag uit Mongstad, Noorwegen van Siebe Repko - WaarBenJij.nu

Reis naar Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Siebe

07 Augustus 2014 | Noorwegen, Mongstad

We zijn in de nacht van zaterdag op zondag vanuit Antwerpen vertrokken naar Mongstad in Noorwegen. Onderweg zijn we collega schip Abis Breskens gepasseerd op de Noordzee. We hebben tot vandaag prachtig weer gehad en op de hele reis naar Noorwegen slechts een lichte deining gehad. Dat is in de herfst en winter wel anders. Ik ben wel benieuwd hoe het op de Noordzee is als we weer verder varen, want het is wel wat harder gaan waaien. Bij het binnen varen van de haven van Mongstad afgelopen dinsdag zijn we ook nog zusterschip Abis Dundee gepasseerd die voor het zelfde project een lading had afgeleverd. We hebben elkaar toen begroet door de scheepshoorn te laten klinken. Heel erg gaaf! Ik heb toen geholpen de loodsladder op de plaats te hangen en toen de loods aan boord kwam heb ik hem naar de brug begeleid. De loods bood toen meteen aan om te vragen of het loodsbootje een foto van de passerende zusterschepen wilde maken, echt geweldig! Ik hoop dat ik die foto ook nog kan bemachtigen! Zoiets gebeurd namelijk bijna nooit! Gisteren is alle lading uit het schip gelost en vandaag (op mijn verjaardag) moest het schip klaargemaakt worden voor de volgende lading. We krijgen morgen namelijk een lading grind in Eikefet (5 uur varen vanaf hier) en dat wordt gewoon los in het ruim gestort. Alle openingen en gaten moesten dus gedicht worden en het ruim schoon gemaakt. Met die lading varen we naar Cuxhaven in Duitsland. Dat ligt vlak in de buurt van waar ik ben begonnen dus dan heb ik een rondje gevaren. Waar we daarna naartoe varen weten we nog niet. Meestal krijgen we pas in de haven van bestemming te horen wat de volgende bestemming wordt van de charteraar. Heel apart!

Iedere keer bij het aanmeren en het wegvaren kijk ik mee met de 2e stuurman hoe hij met een matroos de lijnen vastmaakt en losgooit. De bedoeling is namelijk dat ik op een gegeven moment ook trossen kan vastmaken.

Wat mijn verjaardag betreft, ik heb me wel jarig gevoeld vandaag! Ik werd meteen gefeliciteerd door iedereen aan boord en later is er voor me gezongen op de brug terwijl ik in één van de twee grote stuurmans stoelen zat. De kapitein heeft me toen namens de hele bemanning nogmaals gefeliciteerd en als cadeau gaf hij me een doos bier. We hebben toen samen nog een foto gemaakt van dat moment. Bij het avondeten werd ik nogmaals verwend. De kok had namelijk een pudding gemaakt met daarop Happy BDay Siebe geschreven met chocoladesaus. Van hem heb ik toen ook nog een fles wijn uit spanje gekregen!

  • 09 Augustus 2014 - 13:29

    Nicolette:

    Hee Siebe, geweldig om jouw verslag weer te lezen. ik hoop dat het je lukt om regelmatig wat te schrijven (is natuurlijk wel een opgave) maar het is zo ontzettend leuk om te lezen. Je maakt heel wat mee op zo'n eerste zeereis. Alles is natuurlijk nieuw voor je. En wij landrotten krijgen zo ook een kijkje in de keuken van al die zeemannen. Ik hoop dat je, als je thuis bent, ook nog eens bij mij op school wil komen vertellen over je zeereis! Dat was de vorige keer ook zo leuk, maar nu heb je nog meer te vertellen. Echt leuk dat er zo'n aandacht voor je verjaardag is. Dat had ik niet bedacht, dat daar iets mee zou gebeuren. Maar je moet natuurlijk ook af en toe wat vieren op zo'n schip. Het klinkt allemaal heel leuk. Inmiddels las ik op FB dat het behoorlijk onstuimig is op de Noordzee. Fijn dat je nog niet heel erg zeeziek bent geworden. Dat lijkt me namelijk wel heel erg vervelend, want je moet natuurlijk wel gewoon werken. Jij ligt in je bedje natuurlijk ook behoorlijk te stampen, want je ligt voorin het schip. Toch? Ik ben benieuwd hoe dat is. Succes weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebe

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 13978

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 01 Maart 2017

Afstudeerstage Eemslift Dafne

01 Augustus 2014 - 26 Januari 2015

Stage Abis Shipping

Landen bezocht: