Storm op de Noordzee - Reisverslag uit Cuxhaven, Duitsland van Siebe Repko - WaarBenJij.nu Storm op de Noordzee - Reisverslag uit Cuxhaven, Duitsland van Siebe Repko - WaarBenJij.nu

Storm op de Noordzee

Blijf op de hoogte en volg Siebe

13 Augustus 2014 | Duitsland, Cuxhaven

We zijn vanuit Mongstad s'nachts naar Eikefet gevaren terwijl ik sliep. Het was toen ook een hele verrassing toen ik s'ochtends uit het raam keek. Eikefet ligt namelijk diep in de fjorden van Noorwegen en het is eigenlijk niet eens echt een dorp. Het is gewoon een steengroeve tussen de bergen en bossen. Het voelde dan ook even alsof ik in de jungle was beland. We hebben daar in 12 ongeveer uur tijd het ruim vol geladen met stenen en in de avond voeren we alweer weg. De zon stond al laag terwijl we tussen de smalle fjorden wegvoeren. Echt een prachtig gezicht! Ik heb toen een groot deel van de avond nog aan dek gestaan om het te bekijken en foto's te maken. De volgende dag begon de ellende alleen. In de ochtend viel het nog mee, maar tegen de middag nam de wind sterk toe en de golven ook. Op een gegeven moment stond de windmeter op kracht 10 en op internet heb ik opgezocht hoe hoog de golven waren. Dat moet toch echt 5 meter geweest zijn! De eerste dag was ik erg enthousiast. Geweldig zo'n storm! Ik dacht toen ook dat het maar één dag zou duren, maar daar bleef het niet bij. Eerst voeren we recht tegen de golven in richting onze bestemming, maar de richting van de golven veranderde waardoor we steeds meer begonnen te rollen (zijdelings). Op een gegeven moment heeft de kapitein toen besloten om weer tegen de golven in te varen om het nog een beetje comfortabel te houden, maar dat betekende wel dat we zouden omvaren. We zouden aanvankelijk 2 dagen onderweg zijn, maar we zijn uiteindelijk 4 dagen onderweg geweest. twee dagen lang hebben we bijna geen voortgang gemaakt. Na die storm ben ik blij dat we weer in een haven liggen. Het was behoorlijk vermoeiend! Nu zijn we in Cuxhaven bezig om de stenen te lossen en morgen varen we naar Esbjerg in Denemarken. Daar liggen we waarschijnlijk een paar dagen voor anker en dan gaan we weer windmolen bladen laden. De grote verrassing is dat we daarmee naar Turkije gaan varen! Een mooie lange reis van ruim twee weken. Hoe de bestemming precies heet weet ik niet meer, maar het ligt volgens mij in de buurt van cannakale. Ik kom er nog wel op terug!

Vandaag hebben we voor het eerst sinds ik aan boord ben een drill gedaan. Een combinatie van schip verlaten en man over boord oefening. We hebben toen de reddingsboot, die ook functioneert als man over boord boot, te water gelaten. Ik ben er toen samen met de matrozen via de loodsladder ook in geklommen en toen heeft de 2e stuurman zichzelf in het water gegooid. We hebben toen meerdere manieren uitgeprobeerd om hem uit het water te halen. Echt geweldig om zo'n oefening mee te maken. Ik mocht zelfs even met de reddingsboot varen!

Verder ga ik de komende tijd ook wat meer meelopen met de machinist. Gisteren liep ik voor het eerst echt een dag met hem mee en hij heeft me behoorlijk enthousiast gemaakt! Het is een hele aardige kerel en hij kan goed uitleggen. Het is wel een rus dus communiceren gaat niet heel gemakkelijk maar dat went wel. Wish me luck!

  • 13 Augustus 2014 - 22:28

    Marjolein:

    wat leuk, wij zijn vorig jaar in Esbjerg geweest. Wat een spannende reis moet dat zijn geweest met windkracht 10. Je hebt je zeemansdoop wel meteen gehad. Turkije klinkt wel als een aangename trip. Good luck!

  • 14 Augustus 2014 - 09:41

    Wilfred:

    Hoi Siebe,

    Jee wat maak je een bijzondere dingen mee allemaal. Zo'n lange storm ... had jij en de anderen dan geen last van zeeziekte? Dat kan je helemaal zat worden lijkt me.
    Gebeurt zo'n drill oefening in de haven?
    Wat gaaf dat jullie nu door gaan varen naar Turkije. Is dat nog met tussenstops of gaat dat in één ruk door?

    Groetjes,
    Wilfred

  • 14 Augustus 2014 - 11:23

    Miny Repko:

    Hoi Siebe, wat een avonturen heb je al meegemaakt, bijna jaloersmakend. Behalve dan die zware storm, dat lijkt mij wel eng! Ik kan me voorstellen dat je daarna blij bent als je weer in rustig vaarwater terechtkomt. Ik ga vrijdag een bootreisje maken in de Rotterdamse havens. Vervolgens varen we langs Dordrecht, de Moerdijk- en HSL-bruggen. Vanuit het Hollands Diep gaan wij de Biesbosch in. Onderweg wordt een koffietafel geserveerd.
    Wat interessant dat je nu ook nog naar Turkeye gaat varen. Ik wens je alvast een behouden vaart! Ik kijk al naar je volgende blog uit! Een lieve groet van oma Miny.

  • 14 Augustus 2014 - 19:06

    Siebe Repko:

    Leuke reacties allemaal! Ik had zelf geen last van zeeziekte, s'avonds alleen een beetje in mijn hut want het luik voor mijn raam moest gesloten blijven uit voorzorg. Ik kon dus niet meer naar buiten kijken. Ik ben toen snel op bed gaan liggen en toen ging het wel weer. Die drill hebben we nu in de haven gedaan ja. Het gebeurt ook wel eens op zee, maar dan wordt de boot niet gelanceerd. Dan is het namelijk te moeilijk en gevaarlijk om hem weer op te hijsen. We gaan vanuit Esbjerg in één ruk door naar Turkije. Dan zitten we dus ruim twee weken op zee! We hebben gisteren dan ook flink wat voorraden ingeslagen. Twee grote pallets om precies te zijn. Het was een heel karwij om dat allemaal een plek in de vriezer en de voorraadkast te geven.

    Klinkt als een mooie tocht oma, veel plezier!

  • 15 Augustus 2014 - 00:14

    Nicolette:

    Jee Siebe, twee weken op zee, dat is helemaal een enorme reis. Fijn dat je amper last van zeeziekte hebt; toch een echte zeeman? Ik moet denken aan al die zeemannen en ontdekkingsreizigers voor jou...Soms maanden geen land zien. Gelukkig is het voor jou overzichtelijk. Ik wens je een goede oversteek naar Turkije. Goede reis, misschien spreek je straks wel Russisch :-) Leuk dat hij jou enthousiast kan maken! Liefs Nicolette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebe

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 13985

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 01 Maart 2017

Afstudeerstage Eemslift Dafne

01 Augustus 2014 - 26 Januari 2015

Stage Abis Shipping

Landen bezocht: