Reis naar Bandirma - Reisverslag uit Bandırma, Turkije van Siebe Repko - WaarBenJij.nu Reis naar Bandirma - Reisverslag uit Bandırma, Turkije van Siebe Repko - WaarBenJij.nu

Reis naar Bandirma

Blijf op de hoogte en volg Siebe

10 September 2014 | Turkije, Bandırma

Dinsdag 26 augustus zijn we vanuit Esbjerg vertrokken. Dat is nu alweer ruim 2 weken geleden, maar het is toch best snel gegaan. Ik heb een hoop geleerd deze reis. Ik heb deze reis namelijk ook voor het eerst op een vaste tijd iedere avond 2 uur wacht gelopen met de 1e stuurman en de kapitein. Wat ook erg leerzaam was dat we de deklading windmolens zelf vastgesjord hebben met kettingen. Dat is zwaar en eentonig werk, want er moeten veel kettingen aan de lading om het op het dek te houden. Maargoed ik moet het wel leren en bovendien heb ik er ook nog extra betaald voor gekregen dus dat is mooi meegenomen. We zijn die donderdag toen al de straat van Dover gepasseerd zeer vroeg in de ochtend. Daar moest ik natuurlijk wel bij zijn, want dat is één van de drukste stukken op de route en zeker als het donker is is dat erg leerzaam. Ik ben toen van 4 tot 6 uur op de brug geweest om overstekende veerboten en vissersboten uit te wijken. Tijdens die spannende stukken wordt ik toch wel erg enthousiast als ik het schip netjes tussen al het verkeer door kan sturen. De volgende dag mocht ik gelukkig wel een beetje uitslapen. Na Dover had ik inmiddels een beetje een vast ritme gevonden van mijn dagbesteding. S'ochtends begon ik iedere dag 2 uurtjes in de machinekamer om met de machinist zijn dagelijkse wachtrondje te lopen om alle machines te controleren op goede werking. Daarna 2 uurtjes met de 2e stuurman aan dek om veiligheidsmiddelen te controleren of onderhoud aan dek te doen. Daarbij krijg ik ook steeds meer taken toegewezen om zelf te doen omdat ik inmiddels wel weet hoe ik de veiligheidsmiddelen moet controleren. S'middags werkte ik dan nog 2 uurtjes in de machinekamer om onderhoud te doen of systemen te bestuderen en in de avond dus 2 uurtjes wachtlopen. In het weekend zijn we met uitzonderlijk rustig weer de golf van Biskaje overgestoken en hebben we lekker een beetje rustig aan kunnen doen. Alleen moest één keer per dag de lading even afgespoten worden omdat er van de schoorstenen roet op de lading kwam. Dat hebben we de hele reis moeten volhouden. Op maandag voeren we voor Lissabon langs en omdat het toen warm genoeg was hebben we het zwembad wat we gekocht hadden in Esbjerg op het voorschip opgezet tussen de lieren. Vanaf die dag heb ik iedere dag wel even in het zwembad gelegen. Weer een paar dagen later zijn we vroeg in de ochtend de straat van Gibraltar gepasseerd. Daar heb ik toen weer bij gekeken want dat was weer erg spannend. Veel vissersboten en overstekende veerboten die ontweken moesten worden. De dagen erop zijn we dicht onder de kust van Afrika door gevaren dus we konden af en toe ook wat land zien. Verder is er die dagen niet veel gebeurd. Toen we die zondag Sicilië hebben gepasseerd stelde de kapitein voor om een barbeque te houden om het dagelijkse leven een beetje af te wisselen. We hebben de barbeque toen bij het zwembad neergezet en de hele avond hebben we een beetje gezwommen en gegeten, echt genieten! Op de dagen dat er weinig verkeer was tijdens mijn wacht op de brug hebben de stuurman en de kapitein mij ook een paar keer op de hand laten sturen om te ervaren hoe dat is. Echt heel bizar, het schip is erg gevoelig dus je moet voorzichtig aan de stuurknuppels zitten, maar heel gaaf om zo' schip zelf te kunnen besturen! Verder heb ik deze reis ook veel dieren gezien. We hebben meerdere keren walvissen gezien die soms ook best dichtbij kwamen en we hebben en paar keer dolfijnen voor de boeg gehad. Geweldig om te zien! Owja, wel hebben daarnaast ook af en toe een vogeltje op de brug die vervolgens de uitweg niet meer kan vinden.

Vandaag zijn we tussen de Griekse eilanden door gevaren vlak voor de kust van Athene gevaren. Ik ben vandaag de hele dag maar op de brug gebleven, want het was erg mooi om er te varen. We hebben prachtig uitzicht gehad over de eilanden en er waren veel zeilboten waar we voor moesten uitwijken. Veel van die uitwijkmanoeuvres heb ik zelf mogen doen, want de stuurlui vertrouwen er inmiddels wel op dat ik goede beslissingen maak en dat is fijn om te merken. Soms wordt ik er wel een beetje zenuwachtig van, maar ik weet dat als ik een verkeerde beslissing zou maken dat ze me wel zouden corrigeren. Vandaag hebben we ook al een nieuwe reis te horen gekregen. Na Bandirma varen we waarschijnlijk leeg naar Izmir, ook in Turkije, en vanuit daar naar Rostock in Duitsland met als lading, ik durf het bijna niet te zeggen, windmolenbladen. Die bladen zijn alleen wel wat langer dan die we nu hebben. Voor die reis heb ik vandaag ook al een begin gemaakt aan de reisplanning. Daar wil ik komende reis ook wat meer aandacht aan besteden in verband met mijn volgende verslag. Ik heb erg genoten van deze lange reis en ik ben best blij dat onze volgende reis weer een lange wordt. Dan kun je namelijk een beetje een vast dagritme aanhouden en dat is best fijn.

  • 12 September 2014 - 16:52

    Miny Repko:

    Hoi Siebe,
    Bedankt voor je uitvoerige en interessante verslag van de laatste weken. Ik was gisteren al aan een antwoord begonnen, maar na een onderbreking was ik hem helemaal kwijt. Misschien heb ik per ongeluk op "verstuur" gedrukt en heb je een niet afgemaakte brief ontvangen.
    Goh Siebe, wat een avontuurlijke reis maak jij mee en wat een verantwoordelijkheden krijg je al op je schouders. Ik voel me echt een trotse oma als ik dat allemaal lees. Kan me wel voorstellen dat dat soms veel energie vergt, maar gelukkig is er af en toe ook tijd voor ontspanning.
    Je zult wel veel foto's maken, denk ik. Ik verheug me er nu al op om ze te zien, zoals van die walvissen en dolfijnen.
    Inmiddels kabbelt het leven hier rustig voort. Zondag heb ik feestje van vrienden die 50 jaar getrouwd zijn en die dat vieren met een lunch in de omgeving van Steenwijk. Wilfred brengt mij er heen en gaat daar in die mooie omgeving fietsen. Het is hier prachtig weer de laatste tijd met een temperatuur van 20 tot 22 graden.
    Donderdag vier ik mijn 80 ste verjaardag met een etentje bij Zilt en Zo, net als vorig jaar.
    Zo jammer dat je er niet bij kunt zijn, lieverd, maar helaas!
    Ik vind het heel fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed met je gaat.
    Een lieve groet en ik wens je weer een behouden vaart. Oma Miny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebe

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 13973

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 01 Maart 2017

Afstudeerstage Eemslift Dafne

01 Augustus 2014 - 26 Januari 2015

Stage Abis Shipping

Landen bezocht: