Vertrokken - Reisverslag uit Brake (Unterweser), Duitsland van Siebe Repko - WaarBenJij.nu Vertrokken - Reisverslag uit Brake (Unterweser), Duitsland van Siebe Repko - WaarBenJij.nu

Vertrokken

Door: Siebe Repko

Blijf op de hoogte en volg Siebe

31 Juli 2014 | Duitsland, Brake (Unterweser)

Zoals jullie waarschijnlijk al wel wisten ben ik uiteindelijk niet in Spanje maar in Duitsland opgestapt.

Dag 1 (29-07-2014)

We kwamen ongeveer om 8 uur s'avonds bij het schip aan in de haven van Brake in de buurt van Bremen. Er stond een lading lange windmolen bladen aan dek en in het ruim. De volgende dag zou het lossen om 6 uur s'ochtends beginnen dus de bemanning was al druk bezig om alle sjorringen (kettingen) los te maken en op te ruimen zodat het lossen meteen kon beginnen de volgende dag. Ik heb vlug even al mijn spullen in mijn hut gelegd en daarna moest ik mijn werkkleding al aantrekken om te helpen met het opruimen van de kettingen. Daarna kreeg ik een korte rondleiding door de accommodatie van het schip. Daarna heb ik nog even een biertje
gedronken aan dek met de kapitein en de stuurmannen. Ook kreeg ik te horen dat we de volgende dag naar Antwerpen zouden gaan varen.

Dag 2 (30-07-2014)

Ontbijt op het schip begint om 7:30 dus uitslapen was er niet bij. Gelukkig hoefde ik er nog niet om 6 uur bij te zijn. Na het ontbijt heeft de 2e stuurman mij meegenomen op een familiarisatie rondje over het schip en heb ik alle nooduitgangen en technische ruimtes gezien, inclusief de boegschroef kamer waarin de achterste boegschroef staat. De ingang daarvan blijkt naast de deur van mijn hut te zitten dus ik denk niet dat ik kan slapen als we gaan manoeuvreren. Na de lunch was de deklading al bijna gelost en nadat dit helemaal klaar was heb ik samen met de 2e stuurman op de luikenwagen (ook wel dek Ferrari genoemd :P) gereden om alle luiken van het ruim te halen zodat later in de middag en avond ook de lading uit het ruim gelost zou kunnen worden. Pas tegen 4 uur s'middags waren alle luiken opgestapeld en kon het lossen uit het bovenste ruim beginnen. Toen ben ik maar in mijn hut gaan zitten om even te ontspannen. Na het avondeten heb ik wat formulieren uitgeprint die ingevuld naar school opgestuurd moesten worden. Om half 10 in de avond hoorde ik in mijn hut dat de boegschroef aan ging dus toen ben ik meteen naar de brug gegaan om te kijken bij het wegvaren. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 3 (31-07-2014)

Helaas werd mijn nachtrust een paar keer gestoord. Eerst toen we de Noordzee op voeren. Daardoor begon het schip steeds meer te bewegen. Dat was wel even wennen, maar ik kon wel weer verder slapen. Totdat er licht door mijn raampje kwam. Na het ontbijt ben ik naar de brug gegaan om daar met de kapitein de uitgeprinte formulieren in te vullen met de gegevens van het schip. Daarna heb ik het maar meteen naar school gestuurd. Daarna ben ik in mijn hut nog eens mijn takenboek gaan lezen om te kijken waar ik zou kunnen beginnen. Na de lunch heb ik mijn takenboek meegenomen naar de brug om daar samen met de stuurmannen te kijken naar de aanwezige apparatuur en daar een beschrijving van te maken. Ik was inmiddels al wel gewend aan de beweging van het schip en het was echt prachtig om met die rustige deining op de brug te zitten en naar buiten te kijken naar andere schepen. We zijn vanmiddag boven Terschelling langs gevaren, maar helaas kon ik het eiland niet zien. Wel heb ik nog even Nederlands bereik gehad met mijn telefoon. Na het avondeten heeft de kapitein mij op de brug een security familiarisatie gegeven. Dat is verplicht en bovendien varen we na Antwerpen naar Mongstad in Noorwegen en daar is security level 2 van kracht. Daarna ben ik nog even gaan werken aan mijn takenboek.

  • 31 Juli 2014 - 22:48

    Miny Repko:


    Hoi Siebe,
    Oh wat leuk, net je eerste reisverslag ontvangen! Wat spannend allemaal! Maar fysiek lijkt het me nogal zwaar, daar zul je wel aan moeten wennen en zullen je spieren af en toe wel gaan protesteren! Je zult over 5 maanden wel met enorme spierballen thuiskomen.
    Ik kijk nu al met spanning naar het volgende bericht uit! Morgen ga ik even afscheid nemen van je vader en de jongens voordat ze naar Spanje gaan. Het is hier prachtig weer, vanmiddag lekker gefietst met een kennis en gezellig op een terrasje gezeten bij de oude haven.
    Dag lieve stoere jongen, graag tot het volgende bericht. Lieve groet van oma Miny.

  • 01 Augustus 2014 - 19:48

    Marjolein De Gooijer:

    We zijn net terug van vakantie. Wat leuk om het berichtje van Nicolette te krijgen waarin stond dat we je reis gewoon kunnen volgen. Dat gaan we dus zeker doen. Ik wens je veel succes en hopelijk ook veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebe

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 13875

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 01 Maart 2017

Afstudeerstage Eemslift Dafne

01 Augustus 2014 - 26 Januari 2015

Stage Abis Shipping

Landen bezocht: