Bijna op de helft! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Siebe Repko - WaarBenJij.nu Bijna op de helft! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Siebe Repko - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Siebe

09 Oktober 2014 | Denemarken, Aalborg

De terugreis vanuit Izmir is uitzonderlijk goed verlopen. Aan het eind van de reis hebben we zelfs gas terug moeten nemen omdat we anders te vroeg aan zouden komen. Veel bijzonders is er eigenlijk ook niet meer gebeurd die reis. De afgelopen dagen is dat echter wel weer anders. Nu ik terugkijk op de lange reizen die we hebben gemaakt door de middellandse zee waren dat eigenlijk bijna vakantiereisjes! Sinds kort heb ik de taak gekregen om bij het aanmeren op het achterschip te staan om samen met een matroos de trossen vast te maken. Dat was in het begin wel een beetje stressen omdat ik het nu ineens zelf moet doen en dus ook moet communiceren met de brug over hoe ver we van de kant zijn en hoe ver we eventueel nog naar voren of naar achteren moeten. Er komt nog best veel kijken bij het aanmeren van een groot schip. Inmiddels heb ik er wel vertrouwen in dat ik het kan en het gaat ook steeds beter. Het gevolg hiervan is dat ik tegenwoordig dus wel altijd wakker moet zijn wanneer we gaan aanmeren of losgooien onafhankelijk van hoe laat het is. Dat kan dus wel eens gebroken nachten opleveren en dat is best pittig.

Na aankomst in onze bestemming Rostock hebben we de 21 windmolenbladen uit Izmir snel weten te lossen. We hebben nog geen 24 uur in de haven gelegen. Daarna zijn we vol gas binnen 24 uur doorgevaren naar Aalborg in Denemarken waar we de volgende lading gingen ophalen en dat zijn 6 windmolenbladen van maarliefst 75 meter lang en 36 ton zwaar. Die zijn 18 meter langer en 2 keer zo zwaar als de bladen uit Izmir. Gisteren Zijn die bladen aan boord gezet en hebben we ze meteen vastgesjord. Daarnaast waren er gisteren ook monteurs uit Nederland op ons schip om elektrische problemen op te lossen en de lagers van de generatoren te inspecteren. Het was dus een zeer leerzame en interessante dag gisteren! Wel was het een onwijs lange dag en nu ben ik dus ook best gebroken, maar dat komt wel weer goed.

Ik zal jullie ook vast inlichten over de volgende plannen want die zijn wel weer interessant. De reis die we nu maken is vrij kort. We varen namelijk naar Wilhelmshaven in Duitsland en daar komen we zaterdag aan. Daar lossen we de grote windmolenbladen en dan varen we leeg naar het noorden. Naar Lerwick, een stad op de schotse Shetland eilanden om precies te zijn. Aangezien het inmiddels herfst is en het op de Noordzee flink kan stormen zal het wel een aardig avontuur worden! In Lerwick zullen we grote haspels voor offshore installaties laden en die gaan we naar Rouen in Frankrijk brengen. Die stad ligt een stuk landinwaarts op de Seine dus daar kijk ik ook erg naar uit!

Zoals de titel van het verslag al luidt ben ik inmiddels alweer bijna op de helft. Het hangt er uiteraard van af hoe lang ik van plan ben om aan boord te blijven, maar dat zal minimaal 150 dagen zijn en zondag zit ik op de helft daarvan. Het is niet zo dat ik de dagen al aan het aftellen ben, maar nu de 2e stuurman net van boord is gegaan waarmee ik samen aan boord ben gekomen ga je er wel weer over nadenken.

  • 09 Oktober 2014 - 19:54

    Nicolette:

    Hoi Siebe,
    Leuk om alles weer te lezen en je leert zo te horen wel flink bij. Dat aanmeren lijkt me ook best spannend om te doen. Je zet nu eenmaal niet even je voet ertussen zoals op een Valkje. Straks vind je alle bootjes maar klein :-) Grappig om te lezen dat je bijna op de helft bent, dus al (bijna) 75 dagen achter de rug. Ik snap wel dat je daar over nadenkt als die 2e stuurman weer van boord gaat. Hij is dus langer gebleven dan de kapiteins (want die zijn al vaker gewisseld begreep ik van je) Hoe lang blijft een kapitein aan boord en hoe lang een stuurman? Misschien is het ook wel goed dat de rest af en toe wisselt; dan ben je ze niet zo snel zat...Stel je voor hoe lang die zeelui van de VOC vroeger met elkaar opgescheept zaten. En dat met slecht eten en alle ontberingen erbij...Dan ben ik maar wel blij dat jij in deze tijd op een schip zit en niet veel eerder.

    Hoewel...Als ik dat lees van die herfststormen dan zal het nog pittig worden. Ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. Nog steeds niet zeeziek geweest? ik hoop dan ook niet, maar dat horen we wel van je.

    Ik ben ook benieuwd of je je gitaar niet af en toe mist. Ik zie hem hier steeds staan en vraag me af of je niet af en toe zin hebt om te spelen. of is er iemand anders met een gitaar zodat je die ook eens kan lenen?

    Zet 'm op voor de komende tijd en ik kijk weer uit naar je volgende blogje. Toch wel heel leuk dat je dat zo keurig bijhoudt. Is ook een mooi document, want later zal je alle details niet meer zo weten denk ik.

    Liefs Nicolette

  • 09 Oktober 2014 - 21:34

    Siebe Repko:

    Hoi mam, leuk om weer wat van je te lezen! In principe blijven de kapiteins net zo lang aan boord als de stuurmannen. Die varen allemaal 2 maanden op 2 maanden af. We hebben inderdaad al 2 keer een wissel van kapitein gehad, maar dat zit wat ingewikkeld in elkaar. Het heeft ermee te maken dat de werk en rust perioden van de vaste kapiteins niet meer overeenkwamen dus hebben we een tijdelijke kapitein gehad voor een paar weken om dat gat te vullen. Ja ik ben ook wel blij dat ik nu op een schip zit en niet in de tijd van de VOC. Dat was nog veel langer en heftiger allemaal. Ik heb het wat dat betreft wel luxe aan boord hoor! Het grootste deel van de tijd heb je niet eens door dat je vaart tot je op de brug komt. Pas wanneer het echt hard gaat waaien merk je echt dat je op een schip zit. Ik ben nog steeds niet zeeziek geweest, maar we hebben sinds die storm in de zomer niet meer zulk slecht weer gehad. Dat was toch echt wel een pittige storm en ik denk dat we dat op de reis naar Schotland ook wel weer gaan meemaken, want er zitten al flinke depressies boven de Noordzee. Mijn gitaar mis ik zeker wel! Iedere keer als ik Milow luister baal ik wel dat ik niet kan spelen. Ik heb begrepen dat de kok ook gitaar speelt, maar helaas heeft die ook geen gitaar mee. Ja ik houd deze blog natuurlijk voor jullie bij, maar ook zeker voor mezelf. Ik ben inderdaad bang dat ik ervaringen ga vergeten of dat ik me nog moeilijk kan voorstellen hoe de sfeer aan boord was als ik straks weer thuis ben.

  • 09 Oktober 2014 - 22:04

    Miny Repko:

    Hoi Siebe,
    Leuk om weer iets van je te horen met zoveel interessante informatie! En dat nog wel op opa's verjaardag. Wat zou hij van al deze belevenissen van jou genoten hebben. Wat zul jij veel te vertellen hebben als je terug komt. Verheug ik mij nu al op. En wat een variatie in werkzaamheden, meestal keihard werken en doodmoe, maar af en toe toch even een vakantiegevoel. Je bent zeker nu wel blij dat je niet voor de luchtvaart heb gekozen, dit is toch veel avontuurlijker allemaal. Ik hoop wel dat je niet veel zware herfststormen te verduren krijgt. Ik zal nu nog meer de weerberichten volgen dan anders. Wel, lieve knul, tot slot een hartelijke groet van Oma Miny en ik kijk nu alweer uit naar je volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebe

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 13963

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 01 Maart 2017

Afstudeerstage Eemslift Dafne

01 Augustus 2014 - 26 Januari 2015

Stage Abis Shipping

Landen bezocht: